Erik och Maria har hittat hem

Erik och Maria köpte byns gamla kapell som de nu renoverar till ett trivsamt hem för sig och sina två döttrar, Stina och Wilma, 6 respektive 4 år. Här berättar de varför de väljer ett lugnt, enkelt och trivsamt liv i Älvdalen.

Familjen Maria och Erik med sina två döttrar Stina och Wilma, 6 respektive 4 år på gården i Klitten.

En slingrig serpentinväg leder uppåt mot byn Klitten strax utanför Älvdalen. Det är ett öppet landskap som möter dig då du rullar in i Klitten som ligger på ungefär 400 meters höjd över havet. Utsikten över de blånande bergen är magisk.

Inte så konstigt att familjen Persson-Olsson har valt att bosätta sig här på nästan himmelsk höjd. På tal om himmelsk – Erik och Maria köpte byns gamla kapell som de nu renoverar till ett trivsamt hem för sig och sina två döttrar, Stina och Wilma, 6 respektive 4 år.

Maria och Erik, eller ”Bamse” som han också kallas (kanske för att han är stor och stark – OCH snäll och har vunnit flera svenska och nordiska medaljer i armbrytning), träffades när de båda gick på Fjäll- och äventyrsledarutbildningen i Älvdalen för snart 10 år sedan. Det sa ”klick” redan första veckan i skolan och sedan dess är de ett par.

Efter utbildningsåren valde de att flytta till Skövde, trakten där Maria är född och uppvuxen. Det blev också närmare till Eriks hemtrakter i norra Skåne. De fick jobb, hyrde radhus och bildade familj. Men efter bara ett år blev längtan till Älvdalen så stark att de började leta fritidshus i området. Älvdalen erbjuder nämligen allt som Erik och Maria önskar sig när det handlar om deras gemensamma intresse för natur, friluftsliv och fjäll. De behövde inte leta länge. Kapellet i Klitten var till salu och blev deras för 450 000 kronor. Redan efter mindre än ett år som fritidshusägare i Älvdalens kommun lämnade de Skövde, började renoveringen av kapellet och blev älvdalsbor på heltid. Det är ett beslut de inte ångrar och på frågan varför de har ”Dragit åt skogen” svarar de att kärleken till skogen och naturen samt närheten till fjällen är den största orsaken till att de valde att flytta från staden till landet – till Klitten i Älvdalens kommun.

Erik förklarar:

Inom en till en och en halv timme med bil kan vi nå flera av Sveriges bästa skidanläggningar, till exempel de i Idre och Sälen.

När de ska svara på nästa fråga som är vilka fördelar Älvdalen har pratar de i munnen på varandra?

Människorna här är jordnära och vi har känt oss välkomna från dag ett, säger Maria och Erik håller med.

Ja, det är okomplicerat att bo och verka här, det är en enkel livsstil som vi trivs med. Folk man möter på byn tar sig tid att stanna och prata och man är inte anonym utan blir sedd på ett helt annat sätt än i en storstad.

Maria fortsätter:

Vi kände att vi blev accepterade snabbt och nu är vi en naturlig del av gemenskapen i byn Klitten och i Älvdalen.

Vi är båda med i byns jaktlag och vi engagerar oss i barnens fritidsintressen där vi också träffar många andra föräldrar. Och utbudet av fritidsaktiviteter är brett. Här finns simhall med 50-metersbassäng, ishall, sporthall, ridhus, cykelklubb och mycket mer.

En sista fråga – vad skulle ni säga till en familj som funderar på att lämna storstadslivet och flytta till Älvdalens kommun? Varför ska de ”dra åt skogen”?

Det är här man kan ta en skidtur på lunchen.

Förutom vid skidstadion i Älvdalen finns elljusspår och andra skidspår i nästan varje by. På somrarna kan man snabbt och enkelt ta sig ut i skogen och fiska eller grilla korv i en ”slogbod” (ett slags vindskydd med eldstad) som finns lite här och var för alla att använda.

Samtidigt som man bor på landet och i stort sett mitt i naturen är det nära till större orter, exempelvis Mora, som man når med bil på en halvtimme. Närmaste större shoppingcenter ligger i Borlänge bara två timmar bort.

En förutsättning för att Erik ska kunna sköta sitt distansjobb som teknisk support för Mekonomen är att det finns bra uppkoppling och fibern är mer än väl utbyggd i hela Älvdalens kommun. Så du som vill flytta från storstadsstressen kan behålla ditt jobb, men få en lugnare tillvaro.

- När jag slutar på mitt hemmakontor klockan 16.00 då är jag redan hemma och behöver inte sitta i bilkö en timme eller mer. Det gör att jag får mer tid över för familjen och mina fritidsintressen, säger Erik.

Maria som för närvarande studerar till sjuksköterska på distans drar också nytta av uppkopplingen.

Det är perfekt för mig när jag har lektioner via Zoom eller lyssnar till föreläsningar.

Erik och Maria hemma i sitt hemtrevliga kök

Erik och Maria i sitt hemtrevliga kök

Och sist men inte minst, här får man fler kvadratmeter för pengarna när man köper hus och man behöver inte sitta fast i lån för resten av livet.

Barnen som har varit ute och lekt på gården kommer in och är hungriga. Erik och Maria börjar med dagens middag i det nyrenoverade köket. De ler mot varandra och känner tacksamhet för sitt lugna, enkla och trivsamma liv på landet – i Älvdalens kommun.

Senast uppdaterad: 16 juni 2021